fredag 29 januari 2016

Linoljefärg, tempera och doften av såpa


Snart februari och dags för inspiration innan fredagsröjet. Det dags att att skaffa sig ett till målningsprojekt blir så sugen när jag ser de här målningarna. Jag har sagt det tidigare men jag är full av beundran för hur väl man kombinerade färger förr i tiden. Sedan tilltalar lekfullheten och de frodiga måleriet. Stänkmålningen på de här bilderna är helt fantastisk.


Det som jag har lärt med under renoveringen med Odensvi är att våga färg och att inte fega och pilla utan försöka behålla det lite fria och schvungiga sättet att måla.

Den här stänkmålningen kombinerad med den dekorerade taklisten och bården väcker ha begär. Det här skulle jag vilja pröva i vår kommande "bod". Men förts måste vi naturligtvis komma på hur vi ska bygga så att boden tillsammans med huset bildar en vacker gårdsbild.
ha en skön  fredagkväll...

2 kommentarer:

G:a Affären sa...

Härlig inspiration med de olika målerierna!
Håller med dig, och nästa gång jag fattar penseln ska det vara
mindre krampaktigt och med mer schvung. Jag ställer så stora
krav på mig själv att det ska bli perfekt, hihi, kanske för att jag är
dotter till en målarmästare.

Ha det gott var än du är!
/Cia

Anonym sa...

Ska bli väldigt kul att se vad du hittar på! Det där diagonala stänket är verkligen snyggt, men kräver nog en del övning att få till :)
Anna