måndag 14 oktober 2013

Frodiga mönster och färger...


En ganska varm och mycket mörk oktoberkväll men inomhus sprakar det av färger. Här är fler exempel på varifrån min lust till färger och mönster kommer. Har alltmer börjat kika på gamla textilier när jag går på upptäcksfärd bland loppisar och antikbodar. Förr fastnade ögonen ofta på gammalt sänglinne men blicken har vidgats och broderade gamla kuddar och dräktdelar väcker numera min nyfikenhet. Vilket kulturarv det finns i alla dessa noggrant och ömt broderade kuddar, dukar, bonader med mera.


När trädgården har lagt sig lite till ro och Odensvi inte pockar på på samma sätt dyker helt plötsligt lusten till textilier upp. Visst skulle en fin kudde med frodiga blommor pryda sin plats i Odensvi.
Brodera eller köpa?


Imorgon är  det en spännande arbetsdag...

3 kommentarer:

Mitt Egnahem sa...

Så snygga textilier... har en liknande kudde, i ulltyg. Ville bara skriva en hälsning. Brukar inte kommentera , men läser din blogg ofta. Ert hus är verkligen helt fantastiskt, och verkar vara helt utan kompromisser! Trevlig helg, fr Värmländska Mitt Egnahem

Odensvi gård sa...

Kul att du kommenterar och att du tittar in då och då. Är vi kompromisslösa? Ja, på ett sätt jag vill inte ha modernt lantligt för det passar inte till husets själ. Här krävs färg mönster och must och man tager vad man haver för att få fram rätt känsla.

G:a Affären sa...

Vackra yllebroderier i färgglada färger på mörk botten, det kan inte bli så mycket vackrare!
Hela dagarna inspirerar och visar jag men tyvärr är mättnaden alltför stor, att själv göra något efter jobbet. Men visst vore det roligt att ha en vacker kudde! Jag har sett materialsatser, inte billiga men väl värt det om lusten kommer.
Hoppas du både hittar och broderar en vacker kudde!

Cia