lördag 28 september 2013

Sista skörden av allt...


Wow, att äntligen få vara i Odensvi igen. Rök ur båda skorstenarna och eld i både vedspis och kakelugn. Idag tog vi en promenad upp i fäbodarna. Hagarna var vackert betade av hästar och kvigor och kaffet, falukorvmackan, ägget och det lilla  söta som avslutning smakade härligt.  Jag gillar hösten, det är vilsamt och även om en del ska fixas innan vintern så är tempot så mycket lugnare.



Idag har vi skördat det sista som fanns kvar, mandelpotatisen har växt på sig och tomaterna är fyllda av smak till och med blommorna har lite intensivare färg nu när hösten är här. Det mesta är ju visset men myntan och klätten blommar än. Höstens bukett gå i violett och grått och doftar härligt av lavendel och åbrodd.



och imorgon är det söndag och ledig dag...

1 kommentar:

G:a Affären sa...

Tillvaron för er låter helt rätt, och mandelpotatis har jag inte ätit på flera år. Jag är så gott so uppvuxen på det.
Jag tycker det luktar så gott när någon tänder en brasa och röken kommer ut från skorstenarna. För mig är det en hemtrevlig doft!
Åbrodd står även här i en vas, tyvärr helt själv, inte ens en liten ringblomma som sällskap.

Önskar dig en fin söndag!
Cia