torsdag 18 juli 2013

Byggnadsvård och livshistoria i Ångermanland...


Semesterresa längs Ångermanälven och besök i Myckelgensjö, en idag lite sömnig by men med en fantastisk gård med anor från slutet av 1500- talet. Timmrets kvalitet fick oss att häpna och de av sol brända stockarna gjorde all falurödfärg överflödig. Vi tittade med förvånade ögon på skurgolven som var så otroligt vackra och fogade utan den minsta springa mellan brädorna. Alltid lär man sig något nytt, vi fick lära oss att det som behövs för takrännor i trä är tallar som växer på norrsidan av ett berg. Då håller rännorna i över hundra år.



Det vackra timret till husen var noga utvalt och träden hade man barkat ett år innan man fällde dem för att kådan skulle göra timret starkt. Jag förvånas alltmer över den kunskap man hade förr och som idag visar sig i hållbara och vackra hus.


Huset var intressant en tvånings parstuga där nedervåningen var den nyast och övervåningen bestod av den äldre delen. I nedervåningen fanns en farstu, kammare och ett sommarkök och ett vinterkök, den lösningen har jag aldrig stött på innan. Vårt besök avslutades men fantastiskt god glass från Myckelgensjö glass. Byns unga mjölkbonde har startat en egen glassfabrik. Jag tycker det är fantastiskt med den nya initiativen som gror på landsbygden. Jag hoppas att vi är många som kan stödja alla dessa initiativ med närproducerad kvalitetsmat. Glassen var underbar, vi provade hallon och hjortron och inte ett enda E hur vi än letade och tänk att vi föknippar hallonglass med något ganska skarp rosa när den egentligen har en mer brunrsafärg. Är vi grundlurade av GB? Gå gärna in och kika på hemsidan www.mglass.se


Härlig hallonglass med smak av riktiga hallon...

Nu besöker vi vårt grannland Norge för fiske vid Söröya så vi får se om uppkopplingen fungerar....

4 kommentarer:

G:a Affären sa...

Jaa, jag har också sett timmerväggar som ser ut som solen alltid lyser på dem, det är så vackert!
Vilka kunskaper, det väcker respekt och en vilja att förmedla vidare så att erfarenheterna tas till vara. Och jag har fått nya kunskaper. Jag ska berätta om rännorna för "min" snickare som alltid lyssnar och själv kan så mycket.
Ångermanland känns som värt att besöka!

Cia

Odensvi gård sa...

Ja, Ångermanland var en positiv överraskning, vackert med en förvånansvärt levande landsbygd och mycket att upptäcka.

Anonym sa...

Ja jag är STOLT över mitt vackra landskap:)
Skorpan

Odensvi gård sa...

Härligt, den här sommaren fick jag uppleva Ångermanland och jag vill komma tillbaka och upptäcka mer.