måndag 10 juni 2013

Skurgolv...

Två intensiva arbetsveckor kvar sedan brer sommaren ut sig. Det är som om det här sista veckorna innan semester alltid innehåller en hel del hopsamlande av det arbetsår som varit. Så vad är bättre än lite avkoppling och såpskurning av golv.


Golvplank i mormorsfars snickarbod i dag salen...

Nu har även torpet fått sig sin vårstädning och sommaren kan komma. Alla sängkläder har fått komma ut i solen, alla fönster är putsade och alla möbler dammade och sist men inte minst så är golven skurade. För många år sig råkade var jag på en slottsvisning av Runsa slott och fick då träffa gamla slottsfrun som beklagade sig över att det inte längre fanns någon som kunde skura golven på rätt sätt i deras stora vackra rum. Då förstod jag ingenting men idag vet jag, blöta, skura med kallvatten och skölja och torka med mer kallt vatten. Vad kul det är när man lär sig och vilken skillnad det blir på golven.  vad jag minns skurades aldrig golven i stugan på detta sätt nät jag var liten utan då var det ljummet vatten och diskmedel men nu är ordningen återställd och golven tackar genom att bli ljusare och lukta gott.

Nu bär det norröver för lite mer arbete, ha en bra dag...

3 kommentarer:

Viola_T sa...

Att få somra upp sitt hus är lycka!

Anonym sa...

Exakt hur gör du när du skurar? Först kallt vatten med såpa, eller? Jag har ett par gamla trägolv, men det tar emot att använda en massa vatten på dem eftersom springorna mellan planken är så rejäla och jag vill inte blöta ner hela trossbotten...
/Anna-Maria

Odensvi gård sa...

Vi har också en del springor i planken men noten som håller ihop planken hindrar fukten från att rinna rakt ner. Dessutom handlar det om att fukta golven först med rent kallt vatten detta för att såpvattnet inte ska ge fläckar och dessutom hjälper det till att mjuka upp eventuella fläckar och smuts. Sedanär det dags att gå över till kallt vatten och såpa. Skrubba i träets riktning. Skölj sedan med rent kallt vatten. Då tar jag en skurtrasa på långborsten och torkar bort såp- vattnet.
Lycka till!