torsdag 18 oktober 2012

Användbart....

Alla dessa saker som dyker upp när man går på loppisar. Jag undrar nästan varje gång, hur har de här små praktiska, välanvända sakerna kunnat överleva utan att ha eldats upp eller hamnat på sopbacken? Jag vet att min mormor på 20 talet tog båten och åkte ut på havet och sänkte allt de där omoderna som påminde henne om fattiga och hårda tider. Jag undrar så vad som hamnade på havets botten.  Det är så fascinerande hur man förr med enkla verktyg och material verkligen fick till kombinationen av form och funktion. 
Ha en bra dag

2 kommentarer:

Jenny sa...

Visst är det fascinerade!

Och fantastiskt, för hur många prylar som tillverkas och används idag finns kvar om ett- eller tvåhundra år?

Dagens möbler tål ju knappt att byta bostad mer än en gång... Dåtidens möbler flyttar man iofs inte gärna runt så ofta, men det är ju pga att våra stackars ryggar knäcks före de gedigna trämöblerna!

Odensvi gård sa...

Kunnandet att konstruerar med enkla verktyg är onekligen imponerande. Var inne på din blogg, vilka fina loppisfynd. Jag gilar verkligen din fina trähylla men vad den använts till har jag ingen aning om.