tisdag 7 augusti 2012

Kulturväxter...


Husbygget har verkligen fått mig att inse att inspiration dyker upp på de mest oväntade ställen bara man stannar upp och tittar och känner. Varje midsommar är vi ett gäng mammor och döttrar som i midsommarhelgen åker på en härlig sommarrea hos Nygårdsanna i Garsås, jag älskar känslan i namnen. Frukost på trappan med hela Siljan nedanför fötterna och sedan en härlig stämning bland köpsugna damer i olika åldrar. Och där mitt framför näsan fanns den allra finaste akvilejan, en sådan vill jag också ha. Akvilejan hör ihop med gamla hus och jag gillar att den gör lite som den vill trots att det kan innebära nya färgsensationer. Det vill säga att den själv finner sig en plats att trivas på. Kärt barn har alltid många namn  England kallas den Mormors huva (Granny's bonnet), i Frankrike Älvahandske och Vår frus handskar (Gants de notre dame).


Ibland bli kompositionen så här vacker som på Linnés Hammarby, ingen trädgårdsanläggare kan tävla med detta. Jag vill också gärna ha en skir äng med akvilejor.

Ha en skön kväll....

Inga kommentarer: