måndag 7 maj 2012

Trädgårdsdrömmar 2....

Just nu är det verkligen stiltje på byggfronten medan jag längtar och räknar ner till senare halvan av maj då nästa ryck kommer. Istället för byggande får jag ägna mig och trädgårdsdrömmar. Runt Odensvi finns just nu början på en trädgårdsidé men de flesta planerna finns fortfarande bara i huvudet.
Huset är placerat längs med en backe vilket gör att vi har en rätt stor höjdskillnad på framsidan. Nu väntar vi på "gratis" utfyllnad vilken egentligen skulle kommit i höstas men nu när byggandet rullar igång lite överallt närheten så hoppas vi på bättre lycka. Framsidan utanför farstun ska ha kvar sin höjdskillnad, jag gillar verkligen känslan att sitta på trappan och titta ut. När vi fyller ut får det absolut inte bli villatomtslikt med en stor plan yta och en symmetrisk sluttning.


Den här bilden tog jag förra sommaren och jag gillar rosenhäcken....var kan en sådan passa? 


Trampade svala gångar av sandblandad jord gillar både jag och mina fötter



Den gamla gallica-rosen, den randiga Rosa Mundi som är känd sedan 1100-talet saknas fortfarande i min trädgård. Så i år kanske det är dags att skapa en liten häck av rosen med randiga blombladen, som skiftar från blomma till blomma och ibland dyker det upp en enfärgad röd ros på samma planta.
Här är några andra gamla historiska växter från 1700-talet och några saknas fortfarande i min trädgård...och sedan är det alla kryddväxter.

Oxel
Rönn
Fläder
Havrerot
Jordärtskocka
Äpplen
Päron
Körsbär
Plommon
Krikon
Valnötsträd
Fikon
Humle
Vinbär
Pion
Stormhatt
 
Fingerborgsblomma
Brandlilja
Blå bolltistel
Krusbär (stickelbär)
Potatis
Tobak (turkisk och virginsk)
Vindruvor
Ärter
Bönor
Rabarber
Vitkål
Morötte
Vitlök
Rosenbuskar
Johannesört
Nu ska jag rädda några sköra små gröna vänner från nattfrosten....

2 kommentarer:

Sophie sa...

Vi har ju visserligen en trädgård som är befintlig men den är ju synnerligen 70-talsmässig och vi kommer nästan få börja om från början vi också och jag är rädd för just det där att det ska bli en helt jämn och slät villagräsmatta. Jag vill ha kvar en del av det böljande och sluttande även om vi inte har någon egentlig backe. Som tur är håller sambon med om hur det ska se ut och han ska göra jobbet så vi hoppas det blir bra. :-)Har samlat växter av gamla sorter några år, Tradera är fantastiskt om man vill köpa gamla sorter billigt!

Odensvi gård sa...

Tack för tipset. Just nu lever känns det som vi lever i en skog av höga tujahäckar här hemma. Vår tomt är befriad men alla tujor som köpts billigt på Plantagen står nu mörka, höga och faktiskt som jag tycker fula kring nästan varje tomt. Jag längtar efter trädgårdar till nytta och med gammaldags charm. Det kommer att lyfta ert fina hus ännu mer när ni får till er trädgård.