tisdag 18 januari 2011

Handens verk 2.....

Traditionellt mönster lite slitet och nött men så fint

För mig innebär arbetet med Odensvi att tankarna trots att vi inte alls är färdiga med huset också kretsar mycket kring inredningen. Loppisbesöken som alltid funnits där har fått ett annat fokus, vad kommer att passa in? För mig är ett hem en plats med många årsringar och med minnen och när det gäller Odensvi också med föremål som kan förstärka husets historia.
Textilier tycker jag har varit undervärderat, det är mycket prat om mer "hårda" antikviteter med alla dessa fantastiska textilier, handvävda dukar och handdukar, trasmattor, vävnader och mycket mer har man kunnat hitta och kan fortfarande hitta för nästan ingenting. Här är två av mina loppisfynd med historia som gör mig glad varje gång jag ser mönstren och färgerna. De ska nog hitta sin plats i Odensvi.

Det senaste fyndet en ylleväv från en by utanför Leksand

Nu kallar arbetet och bästa arbetskamraten....

Inga kommentarer: