torsdag 29 juli 2010

Vattenrör och tapeter

Lulavan, Norbotten

Regn över Stockholm idag.......varmt och fuktigt. Under de här lediga dagarna hemma har det varit nödvändigt att ta tag i den del saker som blir eftersatta av att inspirationen ligger i Odensvi. Städning av klädkammaren! Fy sjutton vad med grejor man samlar på sig. Ikea besök, hylla och backar nu börjar det faktiskt bli ordning. Mannen tänker på dragning av vattenledningar och jag tänker på tapeter, så olika det kan vara. Men vi kommer överens och genomför bygget tillsammans och det är en härligkänsla.

Öjebyn krukan

Odensvi är ju inget rakt hus som ni vet och det upptäcker vi om och om igen, när bröstningen ska upp, när skorstenar ska muras, när innertak ska upp osv.... Detta gör att jag börjar tveka om schablonmålning i anderstugan även om jag tror att jag skulle klara det. Har hittat de här superfina tapeterna från Handtryckta tapeter. Dyra, dyra men så fina med den rätta känslan av ojämnhet och sedan så fantastiska färger. Jag gillar den med fåglarna, färgen, suddigheten och det humoristiska uttrycket på fåglarna. Måste räkna på kostnaden men om dom kommer upp så är det inget som man gör om på många år.

Från Västerbotten 1830-tal

Inga kommentarer: