tisdag 29 december 2009

Shabby......????

Vintern blir funderingarnas tid. Det verkar bli kallt väder i Dalarna under de fortsatta helgerna så vi får se hur det blir med spikandet. Nu stundar nyårsfirande och födelsedagar tillsammans med resten av familjen.

Vintern får ägnas åt funderingar när det gäller inredningen. Bröstpanel och schablonmålning på lumppapp är något vi funderar över. Det som kräver mest eftertanke är färgsättningen av kök och sal. Det är lågt i tak så det känns viktigt att få in ljus. Det är lätt att falla för den lantliga stilen i inredningar med mycket ljusa färger och naturmaterial. Men själv attraheras jag mer av det mustiga, folkliga måleriet i gamla hus. Så det blir en svår balansgång, ljust men ändå mustigt. Schablonmålning är en teknik vi funderar över och stänkmålning en annan. Det finns många varianter på stänkmålning och jag tycker den här är grymt snygg och den handmålade bården förhöjer alltihop.

Det här stora målade skåpet nedan är helt fantastiskt, jag tror att det är ett jämtländskt skåp men vet inte säkert. Tycker att det påminner i färgsättningen om en del indiska möbler som finns att köpa idag. Färgglädje och slitna trämöbler och golvplank gör mig lycklig. Känner mig riktigt sugen på att göra en tur i alla gamla hus på Skansen så fort vädret blir lite snällare.


Inga kommentarer: